Τετάρτη, 28 Απριλίου 2010

Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Comenius του 2ου ΕΠΑ.Λ. Τρικάλων

«Μουσεία, Εκπαίδευση και Σύγχρονη Κοινωνία» -
2η Συνάντηση Εκπαιδευτικών στο Λονδίνο
Το πολυεταιρικό ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που εκπονείται στο 2ο ΕΠΑ.Λ. Τρικάλων με θέμα: «Μουσεία, Εκπαίδευση και Σύγχρονη Κοινωνία», συνεχίζει την ενδιαφέρουσα πορεία του ακολουθώντας το σχέδιο μουσειοπαιδαγωγικής δράσης που η ομάδα των εκπαιδευτικών σε συνεργασία με...
...τους εκπαιδευτικούς του εξωτερικού και λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε χώρας, έχει θέσει.
Κεντρική ιδέα του προγράμματος είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση δραστηριοτήτων κατάλληλων να προετοιμάσουν τους μαθητές πριν από την επίσκεψή τους σε μουσειακούς χώρους, να τους ενεργοποιήσουν κατά την παραμονή τους σε αυτούς, να βοηθήσουν στην εμπέδωση των γνώσεων και των πληροφοριών αλλά και να προκαλέσουν τη δημιουργική φαντασία τους μετά την επίσκεψή τους.
Στα πλαίσια λοιπόν αυτά, υλοποιώντας το πρώτο στάδιο του προγράμματος που είχε σκοπό την ευαισθητοποίηση των παιδιών γύρω από την έννοια και το θεσμό του μουσείου, τη γνωριμία τους με οργανωμένα εκπαιδευτικά προγράμματα μουσείων και την επιλογή κατάλληλου πεδίου στην πόλη μας όπου μπορούν να γίνουν ανάλογες δραστηριότητες, η ομάδα εκπαιδευτικών-μαθητών του προγράμματος Comenius πραγματοποίησε τα εξής:
Δεκέμβριος 2009
1) Διεξαγωγή συνεντεύξεων με συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο. Οι συνεντεύξεις δόθηκαν από εκπαιδευτικούς, μαθητές και άλλους ενήλικες, σε μαθητές συμμετέχοντες στο πρόγραμμα. Οι ερωτήσεις διερεύνησαν τις γνώσεις, τη διάθεση και τη στάση ανθρώπων της πόλης μας απέναντι στο θεσμό των μουσείων.
Ιανουάριος – Φεβρουάριος 2010
2) Γνωριμία με ένα σημαντικό μουσείο της χώρας μας, το Βυζαντινό-Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών στις 28-1-2010. Σκοπός της επίσκεψής μας ήταν η παρακολούθηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος στο χώρο του Μουσείου και η επαφή των μαθητών μας με τον Βυζαντινό Πολιτισμό.
Η προετοιμασία της επίσκεψης ξεκίνησε στο σχολείο μας και σε συνεργασία με τη Σχολική Βιβλιοθήκη. Η υπεύθυνη κ. Ηλιάδη Αμαλία (ιστορικός, ειδικευμένη στην Ιστορία του Βυζαντίου) πολύ πρόθυμα και με ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε πλευρές της καθημερινής και δημόσιας ζωής των Βυζαντινών μέσα από κατάλληλα οργανωμένο οπτικό υλικό και βοήθησε τους μαθητές να ανακαλύψουν αξίες και στοιχεία του σημερινού πολιτισμού που ανάγονται στη Βυζαντινή περίοδο.
Οι μαθητές γνώρισαν μέσα από την εικόνα αλλά και τις γνώσεις που η κ. Ηλιάδη ως σχόλιο και ερμηνεία σ’ αυτή με συνέπεια και συσχέτιση τους μετέδωσε, τις διάφορες εκφάνσεις του Βυζαντινού πολιτισμού. Στη συνέχεια ακολούθησε πλοήγηση στο διαδίκτυο και στο σχετικό site του Μουσείου ώστε να ενημερωθούν για την ιστορία, τους χώρους και τον τρόπο λειτουργίας του. Έτσι, αρκετά εξοικειωμένοι, επισκέφθηκαν το Βυζαντινό-Χριστιανικό Μουσείο στην Αθήνα, όπου μέσα από μια πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα συνεργασία με τον Υπεύθυνο του εκπαιδευτικού προγράμματος κ. Βοσνίδη Παναγιώτη, αρχαιολόγο – μουσειοπαιδαγωγό, είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά και να θαυμάσουν αντικείμενα καθημερινής χρήσης, κοσμήματα, ψηφιδωτά, τάφους, νομίσματα, υπέροχες εικόνες και άλλα δείγματα της Βυζαντινής τέχνης και δραστηριότητας και να ταξιδέψουν για λίγο στον κόσμο του Βυζαντίου.
Οι προφορικές ερωτήσεις-απαντήσεις, η παρατήρηση, η σύγκριση, ο παραλληλισμός και κατάλληλα διαμορφωμένο έντυπο υλικό ήταν οι μέθοδοι που ακολουθήθηκαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του μουσείου.
Η δράση αυτή ολοκληρώθηκε μετά την επιστροφή μας στο σχολείο. Οι μαθητές συμπλήρωσαν φυλλάδια με ερωτήσεις ανοικτού και κλειστού τύπου, προσπαθώντας να εμπεδώσουν τις γνώσεις που απέκτησαν.
Μάρτιος 2010
3) Επίσκεψη των εκπαιδευτικών του προγράμματος στο Λονδίνο.
Ένα από τα πέντε συνεργαζόμενα σχολεία είναι το Τεχνικό Σχολείο Shooters Hill Campus του Λονδίνου. Με τη δεύτερη συνάντηση εκπαιδευτικών είχαμε την ευκαιρία α) να δούμε από κοντά τον τρόπο που η τεχνική εκπαίδευση παρέχεται στο συγκεκριμένο σχολείο β) να παρουσιάσουμε τις εργασίες που εκπονήθηκαν μέχρι στιγμής στο καθένα από τα συνεργαζόμενα σχολεία γ) να ανακοινώσουμε τα μουσεία όπου οι πέντε χώρες θα αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους και δ) να καθορίσουμε το κοινό πλαίσιο δράσης που θα ακολουθηθεί περαιτέρω.
Η συνάντησή μας είχε από κάθε άποψη ενδιαφέρον και έγινε σε άριστο κλίμα συνεργασίας. Η δε φιλοξενία που παρείχε η αγγλική ομάδα ήταν άψογα οργανωμένη, διευκολύνοντάς μας τόσο στα θέματα μετακίνησης, στέγασης και φαγητού όσο και στις ξεναγήσεις στους χώρους-εργαστήρια του σχολείου και του Ναυτικού Μουσείου του Greenwich (τόπος μελέτης).
Η επαφή μας με το Τεχνικό Σχολείο του Λονδίνου υπήρξε εντυπωσιακή. Ένα σχολείο με 1200 μαθητές (πολλοί από τους οποίους είναι μετανάστες), το μεγαλύτερο στην Αγγλία και Ουαλία στο οποίο λειτουργούν οι παρακάτω ειδικότητες: Εφαρμοσμένων Τεχνών, Διοίκησης Επιχειρήσεων, Catering, Κατασκευών, Υγείας & Πρόνοιας, Πληροφορικής, Ηλεκτρολόγων, Υδραυλικών, Ξυλουργικής-Επιπλοποιίας, Αισθητικής-Κομμωτικής, Τουρισμού, Φυσικής Αγωγής, Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, Επαγγελμάτων Μόδας (επαγγελματικό-θεατρικό make-up, φωτογραφία).
Η υψηλού επιπέδου, άριστα οργανωμένη και πλούσια σε υλικά και εγκαταστάσεις εργαστηριακή υποδομή, η ανοιχτή και άμεση σύνδεση των ειδικοτήτων του σχολείου με την τοπική κοινωνία, η ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας στο χώρο του σχολείου, μας εντυπωσίασε, μας έδωσε τη δυνατότητα να συγκρίνουμε και να αναρωτηθούμε για πολλά πράγματα, έχοντας υπόψη ότι όλα τα παραπάνω αποτελούν ακόμη ζητούμενο για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα επίσης ήταν η ένταξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στο ίδιο σχολείο, όπου υπάρχουν κατάλληλοι χώροι για την προετοιμασία των παιδιών αυτών πριν την ένταξή τους στο σχολείο και ειδικά επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί προετοιμάζουν, υποστηρίζουν και συμβάλλουν στην πλήρη ένταξη των παιδιών στον ίδιο χώρο με τους υπόλοιπους μαθητές.
Είναι αξιοσημείωτο ότι το πρόγραμμα Comenius που εκπονείται στο Shooters Hill παρακολουθούν παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίοι συμμετείχαν ενεργά και με πολύ ενθουσιασμό στην ξενάγησή μας στο σχολείο.
Τα σχολεία των πέντε χωρών της σύμπραξης θα ασχοληθούν με τα εξής μουσεία:
1 Αγγλία: Εθνικό Ναυτικό Μουσείο του Greenwich (Λονδίνο)
2 Γερμανία: Μουσείο Zollverein Coal Mine (Έσσεν)
3 Ιταλία: Μουσείο Museo Irpino (Αβελίνο), M.A.D.RE. (Νάπολη)
4 Λεττονία: Μουσείο του Ήλιου και Εθνογραφικό Υπαίθριο Μουσείο (Ρίγα).
5 Ελλάδα: Βυζαντινό-Χριστιανικό Μουσείο (Αθήνα), Μύλος Ματσόπουλου (Τρίκαλα).
Οι δραστηριότητες σε σχέση με τα συγκεκριμένα μουσεία ξεκίνησαν τον Απρίλιο 2010 και θα ολοκληρωθούν την επόμενη σχολική χρονιά.
Οι υπεύθυνοι καθηγητές
Μπαρούτα Ευαγγελία
Αβδελίδης Ευάγγελος
Αβδελίδου Ελένη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ τα σχόλια να γίνονται μόνον επώνυμα!